Markaz község látnivalói

Markaz Község Látnivalói

„Ahol a Mátra és az Alföld összeér,
Ahol egy nagy tóba fut sok hegyi ér,
Ott van az én falum, neve Markaz,
S ott gyűlnek az éveim, mint időhalmaz”

A faluban élő M.(arkazi) Nagy István első verseskötetéből származó idézet is utal a falu rendkívül kedvező természeti adottságaira.

Markaz a Mátra lábánál, Gyöngyöstől 14 km-re, a Verpeléten át Egerig vezető út mentén található. Északon – a hegyek karéjában megbúvó kis falut – az erdők ölelik, délen az 50 ha vízfelületű  határolja.

Az itt élők szőlőműveléssel és bortermeléssel foglalkoznak. A falu határában napfényben gazdag, optimális mikroklímájú területen már az 1400-as évektől gondosan művelt szőlők díszlenek, amelyekből kiváló minőségű, karakteres borokat készítenek a borosgazdák.

Az idelátogató vendégeknek szálláshelyet, számos szép látnivalót és szabadidős programokat tudunk ajánlani. A tó vízisportolásra, horgászatra alkalmas, télen, ha befagy, kiváló korcsolyapálya. A vadászat iránt érdeklődőket gazdag vadállomány várja a markazi erdőkben. A túrázók a faluközpontból induló jelzett turistautakon érhetik el az országos kék túra útvonalát, mely a Kékestetőn át vezet.

Túraajánlatok:

A Z jelzésen elindulva a temető mellett érünk ki a faluból, a Cseresi erdészház és több képesfa mellett halad el utunk. Többször keresztezzük az erdőgazdasági utat, amely kiváló lehetőséget nyújt a terepkerékpárosok számára.

A Z? jelzésen a Várbérc és a Mézes-domb közötti Vár-völgyben a Vár-patak mentén haladunk a 18 m magas Kis-kő rétegláva tornyához. Innen és a Négyeshatártól (801 m) is lenyűgöző panoráma tárul elénk. A Négyeshatártól elindulhatunk Mátrafüred irányába (P jelzés), vagy a Mátrafüred Kékestető közötti Z jelzésű út irányába is, amelyet a Z+-on érhetünk el. Tovább emelkedve Kékestető felé (P jelzés) északi irányba a Hidas-bérc (973 m) mellet elhaladva kis kitérővel az ország legmagasabban fakadó forrásához, a Disznó-kúthoz érünk, ami még markazi területen található. Csatlakozva a Z jelzéshez az ország legmagasabb pontjára az 1014 m magas Kékesre jutunk fel.

A Z? jelzésen a faluból kiérve nemsokára leágazhatunk a ZL jelzésű úton a vár irányába kapaszkodhatunk. A Várbércet elhagyva a Hegyes-tető (629 m) és a Rókalyuk-tető (621 m) alatt elhaladva a Hatra-patak-tető (647 m) mellett csatlakozunk a Z jelzéshez, amelyen a Markazi-kapuhoz (672 m) jutunk. Itt már az Országos Kék Túra útvonalán mehetünk Kékestető irányába. Utunk Pazar kilátással kárpótol fáradalmainkért, elvezet a Kis-Sas-kő, a Disznó-kő, a Sas-kő (898 m) mellett. Több teljesítménytúra útvonala is erre halad.

Markaz egyedülálló adottsága a változatos domborzat és a nagy szintkülönbségek, hiszen területe egészen Kékestető szomszédságáig felnyúlik. A túrázás mellett kiváló vadászati lehetőségeket rejt a Markazi Erdő.

A falu belterületén számos népi építészeti emlék található, zegzugos utcáin hangulatos sétákat tehetünk, a Melegvíz partján megpihenhetünk.

Kellemes időtöltést és jó túrázást kívánunk!

És ne felejtsék: amit az erdőbe vittek ne hagyják ott, amit ott találtak ne hozzák el! Ez alól kivétel természetesen a felelőtlen embertársaink által otthagyott hulladék.

2003. évben új turistaút lett kialakítva a Kékes Turistaegyesület jóvoltából. Az utat pályázati támogatásból a Mátraalja több településén is felfestették, amely tematikus „bortúra” útként járható be. Markazon kisebb-nagyobb hosszúságú utakat választhatunk, sétálhatunk a tóparton (akár meg is kerülhetjük), a falu központjában, a szőlőültetvények között és a falu feletti hegyoldalban csatlakozva a többi jelzett úthoz. Az útvonal több borospince mellett is elhalad, ahol szomjunkat karakteres markazi borokkal olthatjuk. Egyre azonban ügyeljünk, ha feljövünk a pincéből a meleg nyári napokon…

Markaz Községi Önkormányzat​

3262 Markaz, Mikes Kelemen utca 5-7.